Sóder kiszállítás az országban bárhova

Én személy szerint sokat járok vidékre, az alföld peremére, mert a nővérem ott él. Ahogy Pestet elhagyom, rengeteg kis tavacskát látni az út mellett, és még sokkal több kamiont, amik a tavakból kibányászott sóder szállítását végzik. Ezek a kamionok, 99%-ban kifejezetten a sóder szállításra lettek tervezve és építve, ami jól látható a robosztus felépítményükön, vastag acélszerkezetükön.
A sóder szállítás nem egyszerű feladat. Sokan gondolják, hogy amikor belevágnak egy építkezésbe, majd „megoldják okosban” az alapanyagok szállítását, de előbb utóbb rá kell, döbbenjenek, komolyabb feladat ez annál, mint amire számítottak.
Eleve, egy építkezésre rengeteg homok, sóder, cement és egyéb hasonló anyag kell, amit nagyon gyakran azok, akik még soha nem építkeztek, alábecsülnek. Mi az a 4-5 köbméter… Hát, sóderből rengeteg!
Nem szabad elfelejtenünk, hogy a sódert olyan helyen bányásszák, ahol nagyon magas a talajvíz szintje, ezért alakulnak ki a tavak a bányák területén. Ez azt jelenti, hogy a kibányászott kavics, bizony nedves. Ez a nedvesség komoly többlettömeget jelent, ráadásul igen ügyesen segíti a rozsda kialakulását a szállítójárműveken. Abban pedig ne is reménykedjünk, hogy száraz sódert kapunk, mert olyan mértékű ennek az anyagnak a felhasználása, hogy szinte azonnal el is adják, ahogy kitermelték, nincs ideje megszáradni.
A sóder szállítás másik nehézsége pedig az, hogy a kavicsok többsége rendkívül kemény, az üveghez közeli keménységű, ami nagyon megterheli a sóder szállítást végző jármű burkolatát.